Robte užitočný marketing a zákazníci si vás najdú (aj) sami

Robte užitočný marketing a zákazníci si vás najdú (aj) sami (ilustračné foto)Pýtate sa sami seba ako viac predávať? Ako vôbec získať pozornosť zákazníka? Myslím, že odpoveďou pre väčšinu typov biznisov bude tzv. užitočný marketing. Nie je to nič nové a ani svetoborné. Obsahom tohto pojmu môže byť okrem snahy predať svoj produkt či službu, ponúknuť zákazníkom aj čosi navyše. Nejakú službu či informáciu, za ktorú nemusia platiť, ale vďaka ktorej sa zapíšete do pamäti zákazníka na dlhú dobu.

Obsah užitočného marketingu alebo čo ponúkať

Ako sa môže propagovať právnik alebo konzultant v akejkoľvek inej oblasti

Ak ste napríklad advokát, môžete na svojej webovej stránke zriadiť bezplatnú právnu poradňu, kde budete odpovedať na otázky klientov, ktoré sa stále opakujú. Najlepšie ak každá otázka s odpoveďou bude ako samostatná podstránka. Súvisiace otázky môžete prepojiť odkazmi, a tak docieliť, že si vašu právnu poradňu nájdu aj ľudia cez vyhľadávače, a tak aj ľudia, ktorí pôvodne nehľadali advokáta, nájdu váš web a dozvedia sa, že ponúkate právne služby. Z náhodných návštevníkov vášho webu viete pomocou emailového newsletra alebo sociálnych sietí urobiť vašich pravidelných návštevníkov a z nich svojich klientov.

Čo môže robiť autoservis alebo iná opravovňa

Keby som prevádzkoval autoservis, pomocou videokanála na YouTube by som potenciálnym alebo aj existujúcim zákazníkom vysvetľoval a názorne ukazoval ako sa starať o svoje vozidlo a ako ho udržiavať v dobrom stave, ako prebieha oprava auta a prečo služby stoja toľko, koľko stoja, atď.

Ako propagovať jazykovú školu alebo lektora na voľnej nohe

Ľudia na internete hľadajú nielen služby a kurzy, ale aj rôzne študijné materiály a ťaháky, ktoré súvisia s predmetom, ktorý učíte. Ak pripravíte tieto materiály a zverejníte ich na svojom webe, môžete sa z každého takého materiálu odkazovať na svoj profil/web, kde ponúkate svoje kurzy a služby, a tak vás nájdu aj ľudia, ktorí pôvodne jazykovku nehľadali. Hoci je podobných materiálov plný internet, vždy sa dá odlíšiť a ponúknuť pridanú hodnotu svojim potenciálnym klientom.

Formy užitočného marketingu

Online formy

Blog na firemnom webe

Dnes už skoro každá firma, ktorá má webovú stránku píše nejaký ten svoj blog. Ale ako spraviť blog, ktorý ozaj predáva? Nebudem to tu podrobne rozoberať, lebo som sa tejto téme už venoval v staršom článku. Formu blogu môžu mať napríklad tie časté otázky klientov alebo rôzne témy, ktoré sa týkajú vášho biznisu. Blog je obľúbený nástroj, ktorý udrží život na vašom firemnom webe. Každý nový článok, ktorý správne zacielite, privedie nových návštevníkov = potenciálnych zákazníkov.

Videokanál na YouTube

Má rovnakú funkciu ako firemný blog. Je to len iná forma. Hodí sa najmä pri biznisoch, kde treba aj názorne ukazovať a pracovať s vizuálnymi informáciami. Videokanál môže, samozrejme, dopĺňať písaný blog a dá sa s ním aj šikovne poprepájať pomoocou odkazov. Videá na webe spôsobia, že ľudia dlhšie zotrvajú a budú náchylnejší „konzumovať“ informácie a obsah, ktorý na webe prezentujete.

E-book

Komplexnejšie témy sa dajú spracovať aj do formy elektronickej knihy, kde podrobnejšie rozoberiete, napríklad, tematiku úverov alebo ako vyhrať súdny spor alebo ako si vybrať jazykový kurz šitý na mieru potrebám klienta, a pod. Ebook môžete aj vytlačiť a použiť ako darček pre verných klientov. Obsah ebooku sa dá tiež zrecyklovať a znova použiť na blogu alebo vo videokánali. E-book môžete vymieňať za emailové adresy návštevníkov vášho webu a dopĺňať si tak databázu kontaktov na potenciálnych zákazníkov.

Emailový newsletter

Je ako dvojsečná zbraň. Dá sa ním otravovať život zákazníkov, ale dá sa ním aj pomáhať zákazníkom a podporovať aj predaj svojich produktov alebo služieb. Základ je mať v databáze a iba takých ľudí, ktorí majú o vašu firmu a jej produkty záujem. Tiež musia mať možnosť kedykoľvek sa odhlásiť z odberu. Aby sa ľudia z databázy neodhlasovali musí byť každý mail od vás pre ncih prínosný. V takom prípade môže byť váš emailový newsletter jeden z najúčinnejších predajných kanálov.

Sociálne siete

Toto je už takmer povinnosť, ale vždy treba mať na zreteli vašu cieľovú skupinu a to či sa tá vaša na danej sieti vôbec nachádza. Napríklad ak máte web s ponukou pôžičiek, je zbytočné komunikovať cez Google Plus alebo Twitter, ale ak máte e-shop s oblečením, určite by ste mali byť aktívni na Instagrame. Facebook však viete využiť na podporu predaja, budovanie značky a komunity okolo nej, ale aj na podporu a komunikáciu s vašimi zákazníkmi.

Offline formy

Či predávate fyzický produkt alebo sofistikovanú abstraktnú službu, určite vaša cieľovka ocení, ak raz za čas usporiadate nejaký verejný workshop, prednášku alebo prezentáciu. Napríklad seminár na tému „Kedy a ako si vybrať správnuhypotéku“ alebo „Ako nenaletieť podvodníkom s teplou vodou“, a pod. Dané podujatie môžete natočiť na video, a to potom použiť ako podklad pre obsah vašich online kanálov.

Vždy myslite na svoju cieľovku a všetky aktivity vyhodnocujte!

Majte vždy na zreteli charakter vášho biznisu, cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť a všetky aktivity vyhodnocujte a merajte ich efektivitu. Aktivity návštevníkov na vašom webe viete merať a vyhodnocovať na základe nástroja Google Analytics a efektivitu offline seminára môžete vyhodnotiť cez feedbackové hárky, ktoré môžete dať účastníkom vyplniť.

Máte otázky? Napíšte mi, prosím, vaše postrehy do komentárov pod článok. Ak máte záujem o osobné stretnutie a konzultáciu vašej online/offline komunikácie, kontaktujte ma, prosím, mailom! Ďakujem za každú vašu spätnú väzbu.

Podobné články  na tomto blogu

Image “Validity Of This Card Is Ok” by stockimages / www.FreeDigitalPhotos.net

Pridaj komentár