5 dôvodov prečo je konkurencia dobro (ilustračné foto)Často sa bavím s ľuďmi o podnikaní a aj o konkurenčnom boji. Väčšinou ľudia, ktorí nemajú s podnikaním žiadne skúsenosti alebo ich majú iba negatívne, iných odhovárajú od podnikania argumentom, že všetko je už objavené a vo všetkom je silná konkurencia. Je to naozaj tak?

Nepatrím k podnikateľským žralokom a ani ostrieľaným veteránom, ale predsa už nejakú skúsenosť mám. Na škole ma učili, že neexistuje dokonalá konkurencia. Pôsobím v segmente jazykového vzdelávania. Tu konkurencia je a dosť vysoká, ale zároveň je aj trh a dopyt tak veľký, že keď človek trocha pohne mozgom dá sa nájsť spôsob ako sa môže aj malý živnostník s nízkym rozpočtom presadiť na trhu a ukrojiť si z koláča. Tu sú moje tipy:

1. Konkurencia vás inšpiruje

Základom každej obchodnej a marketingovej stratégie je mapovanie trhu a konkurencie. Dnes je pomerne veľa informácii o firmách verejne dostupných, a teda stačí trochu pogoogliť a hneď máte prehľad o tom, čo konkurenti ponúkajú a ako robia svoju prácu.

2. Konkurencia vás núti zlepšovať sa

Vývoj ide dopredu. Menia sa postupy, stratégie a kto nesleduje trendy a dianie minimálne vo svojom odbore prestane byť konkurencieschopný a iní schopnejší ho vyšachujú z hry. Ak zákazník nedostane to, čo očakáva u vás, ale konkurencia mu to ponúkne, prídete o zákazníka. Preto treba na sebe neustále pracovať, vzdelávať sa, zlepšovať sa, optimalizovať procesy a postupy v rámci firmy.

3. Konkurencia ako najlepšia škola

Toto súvisí s predchádzajúcim bodom. Ak vidíte, že konkurencia robí niečo dobre alebo naopak zle, môžete sa z toho poučiť, chyby neopakovať, dobré veci prebrať, resp. nechať sa inšpirovať, vylepšovať a zdokonalovať sa.

4. Konkurenti môžu byť aj priatelia

Môže to znieť ako absurdita, ale v mnohých segementoch sa konkurenti naozaj priatelia. Pomáhajú si, organizujú spoločné podujatia, chodia na spoločné akcie, a pod. Často sa stáva, že zamestnanec odíde z firmy na voľnú nohu a stane de facto konkurentom svojho pôvodného zamestnávateľa, a napriek tomu vzťahy neochladnú, ale zostanú sa priateliť a pomáhať si aj naďalej.

5. Pri nepriamej konkurencii si dokonca môžu navzájom odporúčať klientov

Napríklad jazyková škola z Košíc môže odporúčať jazykovku z Bratislavy a naopak. Môžu si navzájom vymeniť odkazy, a pod.
Pokiaľ mi príde dopyt, ktorý neviem vybaviť alebo mám plný diár pošlem klienta bývalému angličtinárovi zo strednej, ktorý tiež ponúka súkromné kurzy angličtiny.

Aké sú vaše skúsenosti s konkurenciou? Je hrozbou alebo prínosom? Svoje postrehy, nápady a skúsenosti píšte do komentárov pod článkom. Ak bol článok pre vás prínosný, podeľte sa oň aj na sociálnych sieťach. Ďakujem vopred za každú vašu spätnú väzbu. Pomáhate mi zlepšovať sa. 🙂

Image “Cute Character Happy Businessman Riding On Rising Arrow Dynamic” by Prakairoj / www.FreeDigitalPhotos.net

Ak sa vám páči moja tvorba, dajte o nej vedieť aj priateľom 😉
8Shares